Ylävalikko

Talvipäiviltä tuliaisina hyvinvoinnin eväitä

Vierumäen urheiluopistolle tammikuun viimeisenä viikonloppuna kokoontuneet liki 80 golfsenioria saivat aimo kattauksen tiedollisia ja taidollisia eväitä oman hyvinvointinsa kehittämiseen ja ylläpitoon. Vain istumalihaksia vaatineen aamupäivän luento-osuuden jälkeen hikiseen testiin joutui keskinen kehonseutu, kun osanottajat harjoittelivat fysioterapeutti Terhi Savolaisen ja avustajien opastuksella iltapäivällä tunnin verran keskivartalon lihasten hallintaa ja liikkuvuutta urheiluopiston palloiluhallissa.

Ensimmäisen päivän keskeistä luentoantia oli ravitsemustietous teemalla syö oikein – voi hyvin. Tuhannet tutkimukset ja vuosikausia kestänyt valistustyö ovat kantaneet suomalaisten ravintotottumuksissa hedelmää. Aiheesta esitelmöineen Savolaisen mukaan ateriat ovat muuttuneet, mikä näkyy eritoten kasvisten käytön lisääntymisenä.
Uusissa suosituksissa lautasella korostuu öljyn merkitys, samoin kalan ja kananlihan painotus. Terveellinen ateria kaipaa edelleen kasvisten ohella lisää esimerkiksi palkokasveja, marjoja ja hedelmiä sekä kalaa, pähkinöitä ja siemeniä. Vaaleat viljatuotteet on viisasta vaihtaa täysjyvävalmisteisiin ja voi kasviöljyihin.

Syö säännöllisesti, juo riittävästi

Mikäli terveellisistä elintavoista haluaa pitää kiinni, seniori golfarinkin on tarpeen nauttia päivässä välipalat mukaan luettuna puolenkymmentä ateriaa. Säännöllinen sekä määrällisesti ja laadullisesti oikeaoppinen ateriointi takaa riittävän energiansaannin, tasaisen verensokerin, tehostaa jaksamista ja auttaa painonhallinnassa. Viime aikoina kovasti keskustelua aiheuttaneet hiilihydraatit saavat synninpäästön, sillä niitäkin liikkuva ihminen tarvitsee kohtuullisesti nautittuna.
Nestetasapainon säilyminen edellyttää puolitoista litraa juotavaa päivässä eli viisi desiä jokaista liikuttua tuntia kohden. Vaikka ”huurteinen” tarjoaakin kierroksen jälkeen monelle korvaamattoman nautinnon, kannattaa muistaa, että alkoholi poistaa kehosta nestettä. Niin tekevät myös kahvi ja kolajuomat.

Talvipäivillä tiedonjakajana urakoinut fysioterapeutti Terhi Salminen perehdytti seniorit myös kinesioteippaukseen. Liikuntaharrastajien keskuudessa yleistyneet kinesio teipit lievittävät kipua, lisäävät nivelliikkuvuutta ja saattavat vähentää turvotusta ja vilkastuttaa verenkiertoa. Luennoitsijan mukaan niiden avulla voidaan vaikuttaa niin ikään liikkeen laatuun ja rytmiin.

Tällaisia terveisiä talvipäiviltä Vierumäeltä. Nämä samat asiat koskettavat niin seniori- kuin juniori golffareita ja miksi ei myös niitä ”Vähemmän golffiin hurahtaneitakin”
Tv. Pirjo Kortesoja

Ps. Talvipäivä juttu on luettavissa kokonaisuudessa http://www.suomengolfseniorit.fi/

css.php